torstai 23. maaliskuuta 2017

Iltalehti: IL-analyysi: Ministeriö on antamassa suomalaisille Isis-jermuille pehmohalin

Iltalehti: IL-analyysi: Ministeriö on antamassa suomalaisille Isis-jermuille pehmohalin 23.3.2017

Hallituksella on edessään vakava turvallisuusongelma: Otetaanko Lähi-idästä palaavat suomalaiset terroristitaistelijat avosylin vastaan vai voidaanko heidät eristää levittämästä kuolettavia oppejaan?

Viranomaiset epäilevät, että Suomeen saattaa lähiaikoina palata kymmeniä ihmisiä, jotka ovat tahrineet kätensä vereen tai ovat olleet alttiina raakalaismaiselle aivopesulle Syyrian ja Irakin taistelualueilla.

Monet näistä vierastaistelijoista ja heidän mukana olleista perheenjäsenistään ovat vakava uhka Suomelle. Näin varoittaa sisäministeriön työryhmä.

Kotiinpalaajat ovat voineet syyllistyä julmiin rikoksiin, he saattavat hautoa terroristisia iskuja, he voivat yllyttää ja rekrytoida toisia ihmisiä radikalismiin tai he saattavat olla psyykkisesti sairastuneita ja siksi avun tarpeessa.

Sisäministeriön virkamiestyöryhmä on laatinut hallitukselle muistion, jossa esitellään keinoja näiden taistelualueilta kotimaahansa Suomeen palaavien henkilöiden kotouttamiseksi.

Iltalehti sai tiistaina työryhmän tuoreen ehdotuksen, jota käsitellään sisäisen turvallisuuden ja oikeudenhoidon ministeriryhmän kokouksessa ensi viikon keskiviikkona.

Ongelma pumpuliin

Suomesta on lähtenyt ainakin 80 vierastaistelijaa. Todellinen lukumäärä on suurempi. Suurin osa heistä on värväytynyt terroristijärjestö Isisiin, jossa he ovat taistelleet tai tukeneet muulla tavoin rikollisen tappajajärjestön toimintaa. Useimmilla heistä on Suomen kansalaisuus, osa on syntyperäisiä kantasuomalaisia, ja osa on asunut Suomessa oleskeluluvalla.

Routa porsaan kotiin ajaa. Noin kaksikymmentä on palannut jo takaisin Suomeen, ja viranomaiset odottavat sydän syrjällään suurempaa paluuaaltoa, nyt kun Isis on ajettu ahtaalle.

Virkamiestyöryhmän ydinajatus on, että Isisin suomalaiset vierastaistelijat pyritään kotouttamaan siviilielämään viranomaisten ja järjestöjen yhteisvoimin, mutta pitkälti kotoutettavan vapaaehtoisuuteen luottaen. Turvallisuusongelma tavallaan kääritään pumpuliin ja Suomi on käytännössä työntämässä vastuun kansalaisjärjestöille ja kirkolle, vaikka lain mukaan vastuu kuuluu viranomaisille.

Muistion mukaan näitä vapaaehtoista työtä tekeviä yhteisöjä ovat esimerkiksi Kirkon ulkomaanapu ja Vuolle Setlementti, ja palvelujen tuottamiseen osallistuvat Via Vis Oulussa, Aggredi Kuopio -hanke sekä Aggredi Helsinki. Toimintaa on rahoitettu osin entisen Raha-automaattiyhdistyksen avustuksilla.

Vain sellaiset henkilöt, joiden epäillään syyllistyneen vakaviin rikoksiin, poliisi ottaa rajalla kiinni ja heidän toiminnastaan käynnistetään rikostutkinta. Ongelma on todisteiden puute. Hyvin harvasta taistelijasta löytyy yksityiskohtaisia tietoja esitutkinnan aloittamiseksi. Monet palaajat saattavat valehdella motiiveistaan ja tekeytyvät itse uhreiksi.

Valtaosa taistelijoista saisi palata aivan vapaasti kotiinsa, jos heillä on Suomen kansalaisuus. Työryhmä tosin ehdottaa empien, että Suomi voi ehkä evätä maahanpääsyn sellaisilta henkilöiltä, jotka ovat asuneet Suomessa oleskeluluvalla.

Ei kustannuksia

Oleskeluluvan peruuttaminen on työryhmän kaikkein kovin ehdotus. Muutoin työryhmä on mennyt siitä mistä aita on matalin.

Viranomaiset eivät selvästikään halua ottaa vierastaistelijoita omaksi riesakseen, minkä vuoksi ongelma ratkaistaan näennäisesti potkaisemalla purkkia eteenpäin.

Työryhmä haluaa uskoa, että kirkon ja kansalaisjärjestöjen työ kantaa parempaa satoa kuin viranomaisten työ. Islamistitaistelijat saattavat työryhmän mielestä pelätä, että viranomaisten työntekijät kaivavat kotoutuksen aikana näyttöä rikoksista, mistä seuraa kotoutettavalle ikävyyksiä. Lain mukaan silti jokaisella - myös vapaaehtoistyöntekijöillä - on velvollisuus ilmoittaa poliisille törkeistä rikoksista.

Virkamiestyöryhmän tärkein konsultti on ollut raha. Ehdotukset eivät toteutuessaan maksaisi mitään, sillä sisäministeriö oli rajannut antamansa toimeksiannon kätevästi siten, ettei terroristien tai Isis-taistelijoiden kotouttamisesta saa syntyä lisäkustannuksia.

Sisäministeriön toimeksianto ei sallinut myöskään lakien avaamista eli viranomaisten on tultava toimeen nykyisillä, vajavaisilla toimivaltuuksillaan. Tämä saattaa johtua siitä, että hallitus on turhautunut eduskunnan ylähuoneeseen eli perustuslakivaliokuntaan, joka ei tällä hetkellä salli kavennuksia perusoikeuksiin.

Suomessa on mahdollista panna ihminen karanteeniin tai eristää tahdonvastaisesti laitokseen, jos hänen epäillään kantavan yleisvaarallista tartuntatautia.

Voiko yleisvaaralliseksi epäillyn Isiksen terroristitaistelijan eristää tahdonvastaisesti laitokseen?

Ei nähtävästi voi, vaikka hän levittäisi ajatuksia, jotka ovat vaikutuksiltaan yhtä tuhoisia kuin vaarallinen tartuntatauti.