sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

MTV: Heta, 25, puuttui pienen tummaihoisen kiusaamiseen – "Vain minua kiusataan, koska olen musta"

MTV: Heta, 25, puuttui pienen tummaihoisen kiusaamiseen – "Vain minua kiusataan, koska olen musta" 24.4.2016

Tamperelainen Heta Pihlajamaa kertoo puuttuneensa pienen tummaihoisen pojan kiusaamiseen. Poikaa kiusasi parhaimmillaan kymmenen lasta. "Oli pakko puuttua, huusin, että ketään ei lyödä", hän kertoo MTV Uutisille.

Maaliskuussa rasistiset kiusaamistapaukset nousivat otsikoihin, kun 11-vuotias Valtteri kertoi kokemuksistaan Ylelle.

– Minua haukutaan neekeriksi ja kakaksi tai kakanväriseksi. Nekruksi ja kaikkea semmoista, hän kertoi tuolloin Aamu-tv:n haastattelussa.

Kiusaaminen, myös rasistinen, tuntuu olevan lähes arkipäivää. Sen sai todeta viime viikonloppuna 25-vuotias Heta Pihlajamaa.

Hän oli tulossa viime lauantaina kaupasta, kun kuuli lohdutonta itkua urheilukentän laidalla. Hän kääntyi katsomaan ja näki kymmenen ala-asteikäisen pojan kiusaavan tummaihoista poikaa.

– Seuraavaksi kuulin, kun yksi pojista huusi: Häivy täältä, sinä et kuulu tänne! Me lyödään sinua sanomalehdellä, jos et lähde menemään!

– Ajattelin ensin, että jo minun ja toisen aikuisen lähelle seisahtuminen lopettaa kiusaamiseen, mutta kiusaajat eivät välittäneet siitä. Oli pakko puuttua ja huusin, että ketään ei lyödä.

Pihlajamaan mukaan tämä sai kiusaajat ryntäämään tiehensä ja jättämään kiusatun ja tämän ystävän rauhaan.

– Minä kyllä aina puutun, jos kohtaan tällaista kiusaamista ja huutelua – puhumattakaan käsittämättömästä väkivallalla uhkailusta, toteaa Pihlajamaa.

"Minua kiusataan, kun olen musta"

Pihlajamaan mukaan kiusaajien rynnättyä pakoon jäljelle jäi kaksi poikaa.

– Kysyin, että kiusataanko teitä? Toinen pojista sanoi, että minua vaan, kun olen musta. Kiusatun vieressä oleva poika oli kiusatun mukaan luokan ainut poika, joka suostui leikkimään hänen kanssaan.

– Se oli sydäntäsärkevää kuulla. Olen aivan järkyttynyt, että tällaista tapahtuu vielä 2000-luvulla. Minusta on käsittämätöntä, että kiusaamisen syyksi riittää se, että ihonväri on erilainen kuin muilla, ihmettelee Pihlajamaa.

Pihlajamaa saattoi pojan kotipihaan jatkamaan rauhassa leikkejään.

– En järkytykseltäni saanut muuta sanottua pojalle kuin, että sinä riität juuri tuollaisena etkä ansaitse tuollaista kohtelua. He kiittelivät meitä avusta ja kehoitimme heitä välttämään kiusaajia ja hakemaan apua aikuisilta, kertoo Pihlajamaa.

Asenteet opittu aikuisilta

Pihlajamaa ihmettelee ääneen, miksi muut ohikulkeneet aikuiset eivät puuttuneet kiusaamiseen.

– Minun mielestäni tuollainen välinpitämättömyys ja puuttumatta jättäminen on ihan yhtä paha kuin itse kiusaaminen. Oli kiusaamisen syy mikä tahansa.

– Uskon, että lapset eivät itse keksisi tuollaista vaan he ovat oppineet käytöstavat ja rasistiset ajatukset aikuisilta – ehkä jopa vanhemmiltaan Se on todella surullista. Hervantakin on kuitenkin monikulttuurinen ympäristö, toteaa Pihlajamaa.

Pihlajamaa sanoo rohkaisseensa kiusattua poikaa kertomaan kiusaamisesta kotonaan vanhemmilleen.

– Kehotin poikaa kertomaan äidille ja isälle ja totesin, että hän ei saa jäädä yksin tämän asian kanssa. Näin vanhemmat voisivat viedä viestiä asiasta myös koululle, jossa kiusaamista voitaisiin käsitellä laajemmin. Olisi kurjaa, jos poika jäisi yksin tämän asian kanssa.