perjantai 11. syyskuuta 2015

Yle: Turvapaikanhakijoiden käyttäytyminen kuumentaa tunteita kaupassa

Yle: Turvapaikanhakijoiden käyttäytyminen kuumentaa tunteita kaupassa 11.9.2015

Työntekijät joutuvat välikäteen, kun jonotuskulttuurit kohtaavat marketissa. Turun vastaanottokeskukselle selkkaus tuli yllätyksenä.

Suomalaisasiakkaat ärsyyntyvät turvapaikanhakijoiden rynniessä jonottamatta kassalle turkulaisessa lähiömarketissa. Suurimmat pullonkaulat syntyvät prepaid-liittymien myynnistä. Aiemmin kaupassa myytiin pari liittymää päivässä, nyt niitä menee kymmeniä.

– He (turvapaikanhakijat) eivät suostu jonottamaan lainkaan, vaan hyökkäävät suoraan kassalle ja odottavat palvelua heti. Eivät he ymmärrä, kun sanomme, että pitää mennä jonon perälle, Pansion S-marketin apulaismyymäläpäällikkö Alice Jalo tuskailee.

– Suomalaiset sitten tuskastuvat, kun yhden työntekijän aika menee turvapaikanhakijoiden palvelemiseen ja muiden asiointi hidastuu, Jalo jatkaa.

Turvapaikanhakijat ostavat liittymän ja haluavat lisäksi apua myös sen käyttämisessä. Kaupan aika ei avun antamiseen riitä.

– He eivät osaa käyttää niitä liittymiä, eivätkä he halua oppiakaan. He nostavat vain kädet ylös, etteivät osaa. Meidän pitäisi asentaa jokaiselle erikseen kaikki puhepaketit ja internetit, mutta ei meidän työaikamme siihen riitä, Jalo painottaa.

– Olemme myös sanoneet, että eikö heillä olisi joku tukihenkilö, joka voisi auttaa näissä asioissa. Nyt meillä menee yhden ihmisen aika kokonaan tähän, ja muut työt jäävät tekemättä.
Huutelua ja aggressiivista tunnelmaa

Suuremmilta ylilyönneiltä on toistaiseksi vältytty, mutta toisinaan kaupassa on aggressiivinen tunnelma.

– Puolin ja toisin se menee huuteluksi, kun ulkomaalaiset eivät ymmärrä suomea. Eivätkä hieman humalassa olevat asiakkaat ymmärrä englantia. Me työntekijät siinä sitten yritämme rauhoitella suomeksi ja englanniksi, ettei tilanne menisi ihan lyömiseen asti, Jalo kertoo.

Vakituisesti paikalla olevaa vartijaa kauppaan ei ole hankittu.

– Olemme siitä puhuneet ja kysyneet, mutta raha ratkaisee, eikä pysyvä vartiointi ole mahdollista, Alice Jalo toteaa.

Vastaanottokeskus ihmettelee

Pansion vastaanottokeskuksen johtaja Jaana Sikiö ei ollut tietoinen ongelmista marketissa.

– Minulle asti ei ole tietoa kaupasta tullut. Tuohan olisi aivan erinomainen paikka meidän vapaaehtoisillemme mennä sinne kauppaan auttamaan käytännön asioissa, Sikiö toteaa.

Vastaanottokeskuksen vastaava ohjaaja Heimo Nurmi on ihmeissään jonotusongelmasta.

– Ihan sama mistä päin maailmaa tulee, niin kyllähän ihmisen pitää osata jonottaa, Nurmi kuittaa.

Prepaid-liittymien aiheuttamat ongelmatkin tuntuvat Nurmesta kummallisilta.

– Ei se kaupan tehtävä ole asentaa niitä liittymiä. Tai kyllähän he sen saavat tehdä jos haluavat, mutta minun käsittääkseni he vain myyvät sen pahvipaketin. Sanoisivat sitten vaan ostajille, että tulevat tänne keskukseen saamaan apua. Kyllä me täälläkin näpelöimme niitä liittymiä paikoilleen. Ja onhan täällä paljon ihmisiä, jotka sen jo osaavat, Nurmi toteaa.