maanantai 23. helmikuuta 2015

HS: Minä olen Charlie -näyttely jouduttiin sulkemaan jo kolmannen kerran

Helsingin Sanomat: Minä olen Charlie -näyttely jouduttiin sulkemaan jo kolmannen kerran 23.2.2015

Suomen sarjakuvaseuran Minä olen Charlie -näyttelyllä on vaikeuksia löytää pysyvää näyttelytilaa. Maanantaina näyttely suljettiin jo kolmannen kerran, kun se ehti olla avoinna vain hetken Kirjasto 10:ssä Helsingin Elielinaukiolla.

Alun perin näyttely avattiin Arabianrannan kirjastossa, mistä se joutui viime viikolla siirtymään Rosebudin myymälään Kaivokadulle. Kiinteistöjen omistajat ovat pyytäneet sulkemaan näyttelyn kaikissa kolmessa paikassa.

"Jälleen kerran tapahtui niin, että kiinteistön omistaja pyysi poistamaan näyttelyn", sarjakuvaseuran toiminnanjohtaja Kalle Hakkola kertaa maanantain tapahtumia. "Näyttely ehti olla auki 15 minuuttia ennen kuin se poistettiin."

"Huomenna pidetään kokous, jossa päätetään, mitä tehdään. Todennäköisesti emme voi jatkaa Kirjasto 10:ssä eli pitää taas alkaa etsiä uutta paikkaa näyttelylle."

Kirjasto 10:n johtaja Kari Lämsä ei osaa vielä sanoa, onko näyttely nyt lopullisesti vai vain väliaikaisesti suljettu.

"Kiinteistön omistaja haluaa tehdä asiasta ensin oman selvityksensä", hän sanoo. "Myös poliisi on tehnyt näyttelystä turvallisuusselvityksen, ja heidän mielestään ongelma ei ole näyttelyn sisältö, vaan sen ympärillä velloneet asiat."

Minä olen Charlie -näyttelyssä suomalaiset sarjakuva- ja pilapiirtäjät osoittavat kunnioitustaan Charlie Hebdo -lehden toimitukseen tehdyn terrori-iskun uhreille. Iskussa kuoli kaikkiaan 12 henkeä.

Näyttelyyn ovat tehneet teoksia JP Ahonen, Pertti Jarla, Petri Koikkalainen, Timo Kokkila, Heikki Paakkanen, Milla Paloniemi, Jope Pitkänen, Ville Ranta, Joonas Rinta-Kanto ja Aino Sutinen.

Näyttely suljettiin Arabianrannan kirjastossa sen jälkeen, kun Kööpenhaminassa tehtiin kaksi terrori-iskua toissaviikonloppuna. Toinen iskuista kohdistui tilaisuuteen, jossa esiintyi Muhammed-pilakuvista tunnettu ruotsalaispiirtäjä Lars Vilks.