keskiviikko 18. helmikuuta 2015

HS: Minä olen Charlie -näyttely koettiin turvallisuusuhaksi ja suljettiin – edessä muutto uusiin tiloihin Helsingissä

Helsingin Sanomat: Minä olen Charlie -näyttely koettiin turvallisuusuhaksi ja suljettiin – edessä muutto uusiin tiloihin Helsingissä 18.2.2015
Helsingin Sanomat: Suomen sarjakuvaseuran Minä olen Charlie -näyttely käy kekseliäällä huumorilla terrorismia vastaan

Suomen sarjakuvaseuran järjestämä Minä olen Charlie -näyttely ehti olla avoinna vain vajaan viikon Arabianrannan kirjastossa Helsingissä. Näyttely on nyt jouduttu sulkemaan, koska kiinteistön omistaja olisi halunnut kirjastoon vartioinnin.

"Omistaja oli huolissaan Arabiakeskuksessa liikkuvien ihmisten turvallisuudesta ja olisi halunnut paikalle lisävartiointia", kertoo kirjastonjohtaja Kari Vante. "Meillä ei ole sellaiseen käytettävissä rahaa, joten päätimme yhdessä sarjakuvaseuran kanssa sulkea näyttelyn. Mistään sen dramaattisemmasta ei ole kyse."

Kiinteistö on yksityisessä omistuksessa, ja kirjasto on tiloissa vuokralla.

Minä olen Charlie -näyttelyssä muistetaan Pariisissa tammikuussa tapahtuneen terroristi-iskun uhreja. Isku kohdistu Charlie Hebdo -lehteen, ja kahdestatoista kuolleesta viisi oli lehden pilapiirtäjiä.

Sarjakuvaseuran näyttelyyn on koottu Charlie Hebdon irtonumeroita sekä kotimaisten sarjakuva- ja pilapiirtäjien teoksia. Esillä on esimerkiksi JP Ahosen, Pertti Jarlan, Milla Paloniemen, Ville Rannan ja Timo Kokkilan töitä.

Suomen sarjakuvaseura on jo löytänyt näyttelylle uudet tilat Helsingin keskustasta. Näyttely pyritään avaamaan mahdollisimman pian uudestaan Rosebudin kirjakaupassa Kaivokadulla.

"Aiomme torstaina siirtää näyttelyn Rosebudiin, ja pyrimme avaamaan sen samoin tein", kertoo sarjakuvaseuran toiminnanjohtaja Kalle Hakkola. "Rosebud otti näyttelyn mielellään tiloihinsa."

Hakkola arvioi, että näyttely on avoinna ainakin maaliskuun loppuun. Arabianrannan kirjastossa näyttelyn piti olla avoinna toukokuun loppuun saakka.

Charlie Hebdo -lehteä on jo ennestään myynnissä Rosebudin myymälässä, mutta tällä viikolla lehden numerot otettiin pois näyteikkunoista ja keskeisiltä hyllypaikoilta turvallisuussyistä.

Syynä tähän olivat viikonloppuna Kööpenhaminassa tapahtuneet terrori-iskut, joissa kuoli kaksi ihmistä. Toinen iskuista kohdistui tilaisuuteen, jossa esiintyi Muhammed-pilakuvista tunnettu ruotsalaispiirtäjä Lars Vilks.

"Luettuani Kööpenhaminan iskusta soitin kauppaan ja sanoin, että otetaan lehdet pois ikkunasta ja nostetaan ne kassan lähelle, etteivät ne aiheuta ongelmia", Rosebud-ketjun johtaja Hannu Paloviita kertoi maanantaina.