tiistai 25. marraskuuta 2014

Svenska Yle: Metallförbundare poserar i nazistuniform

Svenska Yle: Metallförbundare poserar i nazistuniform 25.11.2014

En man som är första suppleant i Metallförbundets styrelse har lagt upp foton på sig själv i nazistuniform med SS-symbol på kragen på sociala medier. Mannen är också aktiv på nynazistiska och nationalistiska Facebook-sidor och har rört sig på nazistiska musikfestivaler.

Det här kan Yle Huvudstadsregionen nu avslöja.

Mannen ställde upp som kandidat i valet till Metallförbundets förbundskongress 2012. Han kandiderade på SDP:s lista i huvudstadsregionen och valdes på förbundskongressen till första suppleant i förbundsstyrelsen. Han är också förtroendeman på sin arbetsplats i Helsingfors.

Mannen förklarar att han poserar i nazistuniform eftersom han på sin fritid håller på med att återskapa historia.

- Jag är intresserad av nazister, men är inte av samma åsikt som de. Jag har läst krigshistoria så länge som jag kunnat läsa.

Du är också aktiv på nynazistiska Finska motståndsrörelsens Facebook-sida och gillar ofta bilder som lagts upp där. Varför det?

- Jag är inte särskilt aktiv där. Mina kompisar är det och vissa bilder har jag gillat och vissa inte. Jag är inte medlem och har inga planer på att bli det heller. Jag har bara gillat vissa naturfoton som lagts upp där.

- Men vad jag gillar på sociala medier har inget att göra med mitt engagemang i Metallförbundet. Jag är inte rasist och är inte intresserad av människors religion eller färg. Jag är inte av samma åsikt i alla frågor som Finska motståndsrörelsen.

I vilka frågor är du då av samma åsikt som motståndsrörelsen?

- Gamla barndomsvänner är med där, men jag träffar dem rätt sällan. Högst en gång per år.

Bekant med Prideattackeraren

Mannen har bland annat för två veckor sedan gillat en bild med texten "Revolt!" och motståndsrörelsens logo som rörelsen publicerat på Facebook. Han har även gillat en bild där Finska motståndsrörelsen skrivit "Morgondagen tillhör oss!"

Mannen är också bekant med en av dem som dömdes för attacken mot Prideparaden i Helsingfors sommaren 2010. De förekommer på samma foto. Den dömda mannen är med i Finska motståndsrörelsen. Paraden attackerades med rökbomber, tårgas och pepparspray och mannen fick fyra månaders villkorligt fängelse för bland annat misshandel som riktats mot en stor folkmassa.

- Jag är halvbekant med honom, men jag känner honom inte särskilt bra och jag har inget med Prideattacken att göra. Han har skickat en vänförfrågan på Facebook och jag brukar godkänna alla förfrågningar jag får. Jag har vänner från hela världen. Jag bryr mig inte om personers bakgrund.

Besökte nazistfestival

Förutom bilder på Finska motståndsrörelsens Facebook-sida har mannen också gillat flera bilder på den högerextrema Facebook-sidan "Den politiska korrekthetens bästa" Han har också bland annat gillat bilder som uttrycker hat mot judar (en med texten "dra åt helvete jävla sionist") och bilder som det amerikanska fascistpartiet American Blackshirts lagt upp.

- Jag har inget emot judar utan är bara kritisk mot Israels politik i Palestina. Jag har till och med en armékompis som är jude, förklarar han.

Mannen har också lagt upp ett foto på sitt barn i en morgonrock med Ku Klux Klan-logo på. Ku Klux Klan är en amerikansk politisk rörelse vars budskap går ut på att den vita rasen är överlägsen alla andra.

- Det var bara en dålig vits och en bild som jag lade upp i stundens ingivelse. Jag tog senare bort den eftersom den var smaklös.

Mannen har också besökt nynazistiska spelningar. Bland annat besökte han en musikfestival sommaren 2013 som ordnades av nynazistiska Blood & Honour.

- Jag var där för att se ett band som en kompis spelar i. Under 1990-talet har jag varit på liknande spelningar men det är inget jag gör ofta.

Metallförbundet: Vi vet inte vad medlemmarna gör på fritiden

För Metallförbundets ordförande Riku Aalto är uppgifterna om mannen okända från tidigare och han säger att han inte känner mannen.

- Vi har inte känt till vad mannen gör på sin fritid. Han har inte under ett enda av våra evenemang agerat så att vi skulle få bilden av att han har nazistsympatier, säger Aalto till Yle Huvudstadsregionen.

Men nu när du känner till det här, förändrar det någonting?

- Som jag sade så har han inte uppträtt på våra tillställningar på ett sätt som gör att vi kunde tro att han har den här bakgrunden. På basis av de här uppgifterna kan vi givetvis undersöka om det här stämmer. Vi har ändå 145 000 medlemmar och kan inte följa med vad de gör på sin fritid.

Är det då okej för er att vara högerextrem om man är det på sin fritid eller bryter det mot Metallförbundets regler?

- Enligt vår stadgar kan vi agera om någon skadar förbundet. Men vi har ingen sådan information om den här mannen. Men vi ska nu diskutera med honom, säger Aalto.

Aalto påpekar att Metallförbundet satsar mycket på alla människors lika värde.

- Metallförbundet gjorde som första fackförbund i Finland på 1990-talet upp ett program för invandring . Jämlikhet är förstås viktigt för oss och extrema åsikter hör inte hemma i förbundet.

"Det här är knappast i enlighet med förbundets jämställdhetsprogram"

Ordföranden för den lokalförening som ställt upp mannen i förbundets kongressval 2012 har inte heller känt till mannens aktivitet på sociala medier.

- Det här har aldrig förts fram tidigare och det är inget som mannen lyft upp i Metallförbundet. Jag kan inte följa med vad människor gör på sin fritid och tänker inte heller blanda mig i.

Metallförbundet har ett jämställdhetsprogram där det står att "jämställdhet betyder för oss ekonomisk, social och internationell likvärdighet samt likvärdighet som hänför sig till människans kön, ålder och ras."

- Jag har förbundit mig till det där programmet, säger mannen.

Men är din aktivitet på sociala medier i enlighet med jämställdhetsprogrammet?

- Troligtvis inte. Men jag är privatperson på Facebook och det har inget att göra med vad jag gör i Metallförbundet. Om jag är på något evenemang som förbundet ordnar är jag en annan person. Jag har frånsagt mig all högeraktivism. Jag kan inte förneka vad jag gillat på sociala medier men försöker ändå möta alla som jag kommer i kontakt med som fackaktiv på samma sätt.