tiistai 16. syyskuuta 2014

Talouselämä: Ei meistä taida olla enää mihinkään - Suomen uuden kansallisidentiteetin laatii Henrik Ruotsista

Talouselämä: Ei meistä taida olla enää mihinkään - Suomen uuden kansallisidentiteetin laatii Henrik Ruotsista 16.9.2014
Helsingin Sanomat: Mainostoimisto tilasi Suomelle uuden kansallisidentiteetin Ruotsista

Suomen uuden visuaalisen kansallisidentiteetin luo Ruotsin vaikutusvaltaisimpiin suunnittelijoihin kuuluva Henrik Nygren.

Tavoitteena on nykyaikainen kansallisidentiteetti, jonka avulla jokainen suomalainen voi osoittaa ylpeyttään kotimaastaan. Suomen uusi kansallisidentiteetti esitellään itsenäisyyspäivän aikaan joulukuun alussa.

Tavallisen kansalaisen on vaikea ilmaista ylpeyttä kotimaataan kohtaan, koska ääriliikkeet ovat kaapanneet kansallissymbolit. Tästä syntyi suomalaisen luovan toimiston Bob the Robotin, entisen Bob Helsingin vetämä Finland Redesign -hanke.

Hanke julkistettiin Ateneumissa Helsingissä tiistaina. "Suomalaista identiteettiä rakennettiin 1800-luvulla yhtenäiskulttuurin hengessä. Silloin kirjoitettiin historiallinen kertomus yhdestä kansakunnasta. Identiteetti sai ilmenemismuotonsa muun muassa sävellyksinä, maalauksina, veistoksina, kirjoina, teatterina ja rakennettuna ympäristönä. Nyt tilanne on moniäänisempi ja arvopohja laajempi. Yhteisesti omaksuttujen kertomusten tarve ei ole kuitenkaan kadonnut", totesi Ateneumin tuleva johtaja Susanna Pettersson puhuessaan julkistustilaisuudessa.

"Emme halunneet perustaa taas yhtä brändityöryhmää, vaan luoda jotain konkreettista – luovuuden ja designin keinoin", kertoo Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

"Halusimme kokonaan uuden lähestymistavan. Tästä syystä käännyimme Ruotsin puoleen. He ovat lähellä, mutta silti tarpeeksi kaukana", Rajasuo sanoo.

Nygren on yli 30-vuotisen uransa aikana suunnitellut muun muassa Moderna Museetin identiteetin, voittanut Ruotsin arvostetuimman design-palkinnon Platinum Eggin ja vaikuttanut merkittävästi naapurimaan design-kenttään myös luennoitsijana Berghs School of Communicationissa sekä Beckmans College of Designissa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Nygren suunnittelee kokonaisen valtion identiteettiä.

_________________________________________

Helsingin Sanomat: Mainostoimisto tilasi Suomelle uuden kansallisidentiteetin Ruotsista

Mainostoimisto Bob the Robot on tilannut Suomelle uuden visuaalisen kansallisidentiteetin. Yritys julkisti Finland Redesign -nimellä kulkevan hankkeensa tiistaina Ateneumissa.

"Tavallisen kansalaisen on vaikea ilmaista ylpeyttä kotimaataan kohtaan, koska ääriliikkeet ovat kaapanneet kansallissymbolit", yrityksen tiedotteessa kirjoitetaan.

Kansallisidentiteettiä on pyydetty suunnittelemaan ruotsalaissuunnittelija ja -luennoitsija Henrik Nygren. Aiemmin Nygren on suunnitellut visuaalisia identiteettejä yrityksille ja kulttuuriorganisaatioille. Hankkeen tulos on määrä julkistaa joulukuun alussa.

Aiemmin Bob Helsinkinä tunnettu mainostoimisto on markkinoinut itseään Korkeasaaren paviaanien pelastamisella ja toimistomummolla.

Toimitusjohtaja Miska Rajasuo, onko teillä toimeksiantajaa vai onko kyseessä mainostoimiston oma projekti?

"Olemme tässä hankkeessa oma toimeksiantajamme."

Onko kansallisidentiteettiprojekti tämän vuoden paviaanitempaus?

"En haluaisi rinnastaa tätä hanketta Korkeasaaren paviaanien pelastamiseen tai vastaavaan tempaukseen. Tällä hankkeella on laajempi merkitys."

Eikö tässä kuitenkin ole kyse markkinoinnista?

"On turha kiistää, etteikö tämän hankkeen yhteydessä profiloituminen olisi meille eduksi, mutta suoraa ansaintaa ei meille tapahdu."

Paljonko Nygrenille projektista maksetaan?

"Sitä en voi paljastaa. Vähemmän kuin hänelle yleensä maksetaan, sillä projekti on suunnittelijalle ainutlaatuinen."