keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Svenska Yle: Någon förstörde Moradis restaurangs fönster

Svenska Yle: Någon förstörde Moradis restaurangs fönster 7.5.2014

Två veckor före påsk söndrade någon fönstren till Mohammed Moradis pizzeria i Vasa. Moradi säger att han innan blev utsatt för rasistiska verbala påhopp och efter stängningen hade någon försökt slå in fönstren till hans restaurang.

- Jag mår dåligt. Jag kan inte sova, min rygg gör ont och mitt blodtryck är högt, säger Moradi.

Han väntar fortfarande på att reparatören ska komma och fixa fönstren. Och under tiden går hans verksamhet dåligt.

- Alla går förbi och ingen vågar komma in när de ser hur fönstren ser ut. Jag får slänga mat. Tidigare kunde jag få in 1500 euro på en helg, nu får jag vara glad om jag får in 200, säger Moradi.

"Svårt att tolka rasistisk bakgrund"

På Österbottens polisinrättning säger Mikael Appel att skadegörelse av det här slaget inträffar varje vecka.

- Nu och då får vi också in anmälningar av typen skadegörelse som kan ha rasistisk bakgrund. Men det är svårtolkat, säger Appel.

Straffet för skadegörelse är allt från böter till fängelse.

Moradi säger att polisen har fått fast den eller de personer som utfört skadegörelsen.

Sprids på Facebook

Yle Österbotten uppmärksammades om fallet genom ett foto på Facebook som delats över 200 gånger på mindre än ett dygn. Fotot visar Moradis söndriga fönster. Bildtexten uppmanar alla att besöka hans restaurang och stöda hans verksamhet.

Mohammed Moradi har varit företagare i åtta år. Han jobbar femton timmar per dag, sju dagar i veckan. Han upplever att främlingsfientligheten blivit större i Vasa.

- Det är svårt att vara utländsk företagare i den här stan. Men ni får kolla allt på min verksamhet. Jag betalar skatt och pension.