tiistai 8. huhtikuuta 2014

Svenska Yle: Hon lämnade islam och vågar säga det

Svenska Yle: Hon lämnade islam och vågar säga det 8.4.2014

Seida Sohrabi är en 23-årig finländsk kvinna med kurdiskt ursprung. Hennes bakgrund är muslimsk men själv har hon tagit avstånd från islam.

Seida Sohrabi är född i Irak och kom till Finland tillsammans med sin familj som femåring.

Hon har bott en stor del av sitt liv i Vasa men har nu flyttat till Åbo, där hon studerar politisk historia vid Åbo universitet. Hon är aktiv både inom politiken och inom olika samhällsorganisationer.

Viktiga frågor för henne är bland annat rättvisa, jämställdhet, kvinnans position och att alla ska ha möjlighet till utbildning. Orsaken till att hon lämnade islam har till stor del att göra med rättvisa och jämlikhet.

- Religionen gick inte hand i hand med min övertygelse och mina värderingar, förklarar Sohrabi.

Trots att hon har lämnat religionen är hon inte ateist. Hon beskriver sig själv som andlig snarare än religiös, och hon tror på någon form av högre makt.

- Den som säger att Gud inte finns har lika fel som jag om jag säger att Gud finns. Ingen av oss kan veta det med säkerhet.

Hon har i varje fall svårt att se att Gud skulle kunna vara så ojämlik och behandla kvinnor så som t.ex. Koranen och Bibeln säger.

- Jag har stor respekt för Gud, om han finns, och jag kan inte se att han skulle vara på något sätt ond.

Sohrabis beslut att lämna islam har resluterat i både protester och applåder bland andra muslimer och kurder i Finland.

- Det finns de som säger att jag inte vet någonting och därför borde tiga, men jag kan inte godkänna att jag skulle ha fel bara för att jag har en avvikande åsikt, säger hon.

Sohrabi har ställt upp i kommunalvalet i Vasa och hon är aktiv inom olika organisationer som arbetar bland annat för invandrares och kvinnors ställning.

- Det är viktigt att man försöker göra någonting, säger Seida Sohrabi. Om man inte försöker är det onödigt att klaga.

Hon oroas också över att röstningsprocenten i politiska val har gått nedåt.

- Finland har gjort stora framsteg och det är viktigt att vi i Finland håller fast vid den välfärdsstat som vi har skapat, menar Seida Sohrabi.