torstai 31. lokakuuta 2013

Svenska Yle: "Det är vårt humanitära ansvar att ta emot flyktingar"

Svenska Yle: "Det är vårt humanitära ansvar att ta emot flyktingar" 31.10.2013

I Närpes funderar man som bäst på om man ska ta emot flyktingar nästa år. Ärendet kommer småningom på politikernas bord.

Emina Arnatutovic (SFP), som själv kom som flykting till Närpes 1992, vet hur viktigt det är att få komma i trygghet. Politiskt kommer hon att jobba för att Närpes tar emot flyktingar. Det är allas vårt humanitära ansvar, säger hon.

- Jag vill försöka visa de här positiva delarna av flyktingmottagningen och försöka visa att min stad för en sådan politik där vi vill ha humanitär invandring och inte bara arbetskraftsinvandring, där vi vill hjälpa våra medmänniskor.
- Jag är också övertygad om att när vi tar emot en pojke eller flicka eller mamma som har andats in sarin eller har fruktansvärda följder av kriget, så kommer plötsligt våra problem i ett annat ljus. Jag tror verkligen att vi tar bättre beslut i politiken när vi har tragiska händelser, som annars är långt borta, ganska nära, säger Emina Arnautovic.

- Jag kom ju själv hit 1992 som kvotflykting i den värsta rescessionstiden i modern tid. Att ta emot kvotflyktingar är en humanitär handling. Det är fråga om solidaritet som visar att vi som samhälle är redo att ta hand om varandra. Det är ett ansvar vi har, hela vår värld.

- Vi vill gärna vara globala och öppna marknaden, exportera saker och importera arbetskraft osv. Vi kan inte bara välja vissa delar av vår globaliserade värld, utan måste ta hela paketet eller inget. Det är en princip och humanitär fråga. Jag är övertygad att jag lever i en stad som känner solidaritet för sina medmänniskor och jag hoppas att vi kommer att ta emot flyktingar.

Positiva röster på stan

Vad tycker då Närpesborna? De personer vi träffade på den dag vi var ute och frågade var överlag positiva till att erbjuda humanitär hjälp. Tycker du att Närpes ska ta emot flyktingar, löd frågan och sådana här svar fick vi:

- Egentligen nog. Det är ju synd om dem när de kommer från dåliga förhållanden.

- Nå, jag vet inte jag har någon åsikt om det. Bara de får jobb här. Jag är inte riktigt hundra på det.

- Nå, nog är det bara att fe får komma hit, så de får ett tryggt ställa att bo på. För Finland är nog tryggt land. Jag tycker det är bra.

- Jag är inte så insatt, så jag har inte så stor åsikt, men nog är det väl okej, tycker jag.

- Ja, om de har råd.

Flyktingar är lojala och produktiva

Emina Arnatuovic blev glad när hon hörde att det inte förekom några direkt negativa röster på stan. Men visst möter hon också kritiska åsikter. Hon har medvetet valt att lyfta fram det positiva med att ta emot flyktingar.

- Men vi får ju människor hit som kommer att vara jättelojala. Flyktingarna som kommer hit är fruktansvärt lojala mot vår stad. Ni har tagit och räddat vårt liv bokstavligen, vår lojalitet mot Närpes har inga gränser. Vi kommer att behöva arbetskraftsinvandringen mer eller mindre, säger Emina Arnautovic.

- På det här viset ser jag att vi kan rädda människors liv och vi kan ta hit folk som har möjlighet att lära sig språk i lugn och ro, integreras i egen takt. Och så får vi faktiskt produktiva människor precis som jag och mina landsmän är, från nittiotalet.

I Närpes är en av de stora frågorna hur man ska ordna med bostäder om man besluter sig för att ta emot flyktingar.

- Jag kan inte säga att jag kan trolla fram bostäder utan jag tycker att om det är så att Närpes stad tar emot kvotflyktingar, som vi har ett principbeslut på, så måste vi jobba för att nå det målet. Då måste vi se till att vi skapar förutsättningar där vi har lägenheter. Jag har diskuterat med beredningen och det är klart att vi försöker lösa utmaningen.

- Men jag tycker att vi i Sydösterbotten ska kunna fundera tillsammans, vi har Kaskö som har många tomma lägenheter och vi har vår grannstad Kristinestad. Det kunde vara ett gemensamt projekt som vi kunde driva i bästa humanitära anda. Det skulle vara jätteroligt, säger Emina Arnautovic.