perjantai 20. syyskuuta 2013

Etelä-Suomen Sanomat: Moni maahanmuuttaja ei halua eikä uskalla tehdä töitä

Etelä-Suomen Sanomat: Moni maahanmuuttaja ei halua eikä uskalla tehdä töitä 20.9.2013

Irakilainen, nykyisin lahtelainen Khaton Said Hassan sanoo, että moni maahanmuuttaja ei halua eikä uskalla yrittää tehdä töitä.

- Minä olen kotoutunut Suomeen todella hyvin ja nautin siitä, että saan tehdä töitä suomalaisten rinnalla. Jotkut maahanmuuttajatuttavani ihmettelevät sitä ja sanovat, että miksi olen töissä, kun minulle jäisi saman verran käteen vaikka en tekisi mitään. Työ on minulle todella tärkeä. Haluan elättää itseni ja poikani.

Hassan tekee kolmivuorotyötä lähihoitajana Mukkulan palvelutalossa. Hän työllistyi kolme päivää valmistumisensa jälkeen. Kaikille maahanmuuttajille ei käy niin onnekkaasti, mutta Hassan sanoo, että paljon on kiinni myös omasta asenteesta.

- On oltava rohkeutta, oma-aloitteisuutta ja ahkeruutta. Kielen oppiminen on todella tärkeä asia. Kun muutin Lahteen vuonna 2000 poikani sairastui ja jouduin lähtemään ensiapuun. Tulkkinani toiminut ihminen ei tullutkaan mukaani ja olin aivan pulassa, sillä en puhunut myöskään englantia. Silloin päätin, että vastaavaa tilannetta ei enää tule ja opiskelen kielen mahdollisimman nopeasti, Hassan sanoo.

Hassan pakeni aikoinaan entisestä kotimaastaan Lahteen Irakin sotaa. Kahden pienen pojan äiti päätti, että Lahdesta tulee hänen uusi kotinsa ja teki kaikkensa sopeutuakseen.

- Totesin silloin itselleni, että tämä on nyt minun uusi kotimaani ja tämän maan tavoilla ja säännöillä eletään. En ole silti unohtanut juuriani. Puhun äidinkieltäni sukulaisteni ja ystävieni kanssa, toteutan omaa uskontoani paastoamalla ja käymällä esimerkiksi häissä. Olen surullinen siitä, että pojillani kosketus Irakiin on jäänyt ohueksi.