tiistai 21. elokuuta 2012

Yle: Somalialaissyntyiset nuoret kärsivät rasismista

Yle Uutiset: Somalialaissyntyiset nuoret kärsivät rasismista 21.8.2012

Helsingissä elävistä, Somaliassa syntyneistä nuorista kertovassa Mun stadi -kirjassa esiintyvä Ahmed Muhamed kertoi rasismista Ylen aamu-tv:ssä.

Vapaa tutkija Helena Oikarinen-Jabai kuvaa Mun stadi-kirjassaan seitsemän somalialaissyntyisen nuoren elämää Helsingissä. Yksi näistä nuorista on 23-vuotias opiskelija Ahmed Muhamed. Hän kiersi kuvaamassa kaupunkia ja haastatteli samalla muita nuoria.

- Itse asiassa minulla on hyviä kokemuksia tästä projektista. Sen myötä olen oppinut ymmärtämään itseäni paremmin ja sitä, kuinka koen asioita, Muhamed kertoo Ylen aamu-tv:n haastattelussa.

Muhamed on saapunut Suomeen yhdeksänvuotiaana. Hän kertoo pyrkineensä sopeutumaan Suomeen mahdollisimman hyvin. Hän on käynyt koulua, tehnyt töitä, käynyt armeijan ja opiskelee tällä hetkellä.

- Ensimmäisen kerran, kun tulin Helsinkiin, minulla oli eksynyt olo, kun en vielä tuntenut kaupunkia. Nyt tilanne on toisin, ja Helsingistä on tullut minulle koti. Sopeuduin tänne melko nopeasti. Koitin olla sosiaalinen, ja nykyisin minulla on paljon kavereita.

- Vanhemmille sopeutuminen on vaikeampaa, koska he ovat asuneet kauemmin muualla. Nuorempana oppii esimerkiksi suomen kielen helpommin, Muhamed toteaa.

Rasistinen huutelu loukkaa

Muhamed kertoo kohdanneensa rasismia Helsingissä. Hänen mukaansa rasismi ilmenee usein esimerkiksi ihon väriin kohdistuvana huuteluna.

- Yleensä toinen osapuoli on humalassa. Se liittyy siihen, että ihmiset eivät tunne minua ja ovat ennakkoluuloisia. Jos he ovat vaikka lukeneet lehdestä jotain, se saattaa yleensä lähteä siitä.

- Se ei enää tunnu miltään. Kyllä se joskus ärsytti, kun yritti tehdä kaikkea niin kuin kaikki muutkin, jotta sopeutuisi ja silti joutui kärsimään. Se oli aika loukkaavaa, mutta kyllä sitä nyt on jotenkin oppinut elämään sen kanssa. Ei sitä pidä ottaa itseensä.

Suomessa asuvien somalialaisten lisääntynyttä matkailua Somaliaan Muhamed on seurannut positiivisin mielin ja haaveilee itsekin pääsevänsä vielä käymään synnyinmaassaan.

- Odotan, että pääsen näkemään sukulaisia ja että vanhat tutut paikat palauttaisivat muistoja mieleen.