lauantai 19. maaliskuuta 2011

Kainuun Sanomat: Soini odottaa keskustan tekevän eron ”stubbismiin”

Kainuun Sanomat: Soini odottaa keskustan tekevän eron ”stubbismiin” 19.3.2011

Halla-aholaiset tarvittaessa kuriin

Perussuomalaisten ehdokkaina eri vaalipiireissä on oma jyrkästi maahanmuuttopolitiikkaa vastustava 13 ehdokkaan joukko, jonka keulakuvana on Jussi Halla-aho. Ryhmä on allekirjoittanut maahanmuuttopolitiikkaa vastustavan Nuivan manifestin.

Haastattelussa Soini ei millään haluaisi käsitellä tätä ryhmää, jonka jäsenten nettisivuilta henkii jyrkkä ulkomaalaisvastaisuus ja nationalismi.

Soini itse sanoutuu jyrkästi irti rasismista. Ehdokkaitakin on raakattu samasta syistä listoilta pois.

Hän huomauttaa, että kaikki ehdokkaat ovat allekirjoittaneet sopimuksen Perussuomalaisten vaaliohjelman noudattamisesta ja siitä, etteivät omat teemat voi olla ristiriidassa sen kanssa.

– Minä johdan tätä puoluetta – siitä ei ole kenelläkään epäilystä.

– Minä olen näyttänyt menneisyydessä, miten käy, jos puolueen sääntöjä ja päätöksiä ei noudateta.

– Siinä ei kauan nokka tuhise, kun ruotuun tullaan. Minä olen tarpeen tullen hyvin raaka mies.

Soini ei suostu sanomaan, mahtuisiko Halla-aho hänen ministerilistalleen vai ei.

Soinin mukaan puolueen ministereiden pitää päästä eduskuntaan. Tähän periaatteeseen hän jättää Raimo Vistbackan mentävän aukon, sillä hän ei ole enää ehdokkaana.