maanantai 29. maaliskuuta 2010

YLE: Maahanmuuttajaopetus hyvällä uralla Hämeenlinnassa

YLE Häme: Maahanmuuttajaopetus hyvällä uralla Hämeenlinnassa 29.3.2010

Hämeenlinna on lisännyt tuntuvasti maahanmuuttajaopetusta viime vuosina. Kaupungissa on tällä hetkellä 160 maahanmuuttajaoppilasta. Vaikka kysyntä kohtaa tällä erää tarpeen, myös haasteita maahanopettajaopetuksella riittää.

Palvelujohtaja Mika Mäkelä Hämeenlinnan opetuspalveluista kertoo, että kaupungin maahanmuuttajaopetus on valtakunnallisesti katsoen hyvällä mallilla, koska oppilaiden määrä ja palvelun tarve kohtaavat toisensa.

Hämeenlinnan opetuspalvelut on ollut vuodesta 2007 lähtien mukana opetushallituksen monikulttuurisuustaitojen kehittämishankkeessa. Vuosien saatossa kouluissa on muun muassa lisätty maahanmuuttajan ja paluumuuttajan tukiopetusta sekä oman kielen opetusryhmiä.

Lisäksi Hämeenlinnassa toimii tällä hetkellä maahanmuuttajaopetuksen pedagoginen yhdyshenkilö ja kaikille kaupungin kouluille on nimetty maahanmuuttajaopetuksen yhdyshenkilöt.

- Lammille perustettiin viime vuonna toinen valmistava luokka - tämä liittyy Lammin vastaanottokeskuksen toimintaan. Tarkoituksena on, että ensi syksynä Jukolassa aloittaa kolmas ryhmä ja sen toiminta on suunnattu lähinnä alakouluikäisille oppilaille. Maahanmuuttajaoppilaiden lähikouluperiaate on ensi syksystä lähtien aika hyvällä mallilla, sanoo palvelujohtaja Mika Mäkelä.

- Hämeenlinnassa tämä palvelutaso alkaa ensi syksystä lähtien vastata tarvetta eli maahanmuuttajakoulutuksen suhteen ollaan kohtuu hyvässä tilanteessa, Mäkelä jatkaa.

Toki haasteitakin löytyy

Haasteitakin Hämeenlinnassa riittää. Esimerkiksi opetuksen kannalta eräs pulmakohta on se, että Hämeenlinnaan tulee 15 - 17 -vuotiaita maahanmuuttajia, jotka eivät ole enää peruskouluikäisiä.

Mäkelän mukaan toisen asteen koulutuksessa onkin tehtävä lujasti töitä, että näille opiskelijoille löydetään oikeat paikat ja myöhemmin jatko-opintomahdollisuudet. Myös kulttuurien kohtaamiseen liittyviä haasteita riittää, mutta Mäkelä uskoo, että lisäämällä tieto-taitoa ja yhteistyötä eri toimijoiden kesken haasteista selvitään.